Garanti
Vår garanti omfattar
Garantin gäller endast produkter som, när garantin tillämpas, finns i Sverige.
Träfönster och dörrar *
10 års garanti på träfönster och dörrar levererade i Sverige*.
*Garantiperioden för Yale Doorman är 2 år
Fönster och dörrar i trä/aluminium*
10 års garanti på fönster och dörrar i trä/aluminium levererade i Sverige*.
*Garantiperioden för Yale Doorman är 2 år
Plastfönster och dörrar*
10 års garanti på plastfönster och dörrar levererade i Sverige. Dock 5 års garanti på färg/folie.
Inglasning
Inglasning omfattas av Glasbranschens garanti mot synliga fel mellan glasen och 5 års garanti på själva glaset.
Förutsättningar för garanti
För att vår 10-åriga garanti ska vara giltig måste följande villkor vara uppfyllda:
- Produkten måste vara korrekt monterad.
- Produkterna måste underhållas efter gällande skötselråd. Se hur du underhåller dina fönster och dörrar här.
- Alla våra garantier gäller i Sverige.
Förvaring
Observera att plastfolien endast är ett transportskydd och SKALL tas bort efter leverans för att upprätthålla en giltig garanti.
Fönster och dörrar måste förvaras korrekt tills de monteras, annars upphör produktgarantin. Alla produkter måste skyddas säkert från fukt (regn och snö), direkt solljus, smuts och andra olägenheter.
Produkterna förvaras bäst inomhus eller under tak på ett plant underlag. Vid förvaring utomhus får de endast förvaras under en kortare tid och ska placeras på ett plant underlag. Pallarnas topp och sidor ska vara täckta med vattentäta presenningar som är säkert fästa för blåsigt väder och luft ska kunna cirkulera under pallen.
Obs: Förpackningen från fabriken är endast avsedd att skydda elementen under transporten från fabriken till mottagaren - den lämpar sig inte som överdrag under lång tid.
Produktskador som uppstått på grund av felaktig förvaring täcks inte av produktgarantin.
Termisk bristning/sprängning
Om du upplever att fönsterglaset får en spricka/sprickor som börjar från kanten av rutan, och undrar hur detta kunde hända, kan en av förklaringarna vara ett termiskt brott.
Termiska sprickor/explosioner kan uppstå när temperaturskillnader uppstår i olika zoner på rutans yta och därmed uppstår dragspänningar i glaset. Den kritiska gränsen för de olika glastyperna och kvaliteterna varierar kraftigt och kan börja från 40 - 50 grader C.
Följande ökar risken för termiskt brott:
-
Där överhäng ger halvskugga på glasfasaden
-
Där självhäftande folie täcker delar av glasytan
-
Där gardiner, persienner och liknande monteras nära glasytan.
-
Där kuddar och möbler ligger väldigt nära glasytan.
-
Där värmekällor som spisar och gasolvärmare är placerade nära glasytan.
Termiska frakturer i alla former täcks inte av vår garanti.
Underhåll
Här kan du ladda ner våra detaljerade instruktioner för underhåll av dina nya fönster eller dörrar. Det är skillnad på hur du underhåller ditt fönster beroende på om de är gjorda av trä, trä/aluminium eller plast. Välj därför den guide som passar ditt fönster eller dörr.
Garantivillkor
1.
Fel eller defekter som senare uppstår inom den allmänna reklamationstiden ska inom skälig tid rapporteras via serviceformulär i sidfoten längst ner på sidan på Skanvafönster.se Garantin dig de rättigheter över garantigivaren som framgår i punkt 2. Vid behov är det ditt ansvar att dokumentera produktens leveranstid.
2.
Om tillverkningsfelet och/eller materialfelet kan åtgärdas på ett ansvarsfullt sätt vid en reparation/delbyte, väljs denna lösning. Reparationen/delbytet sker i detta fall kostnadsfritt. Om tillverkningsfel och/eller materialfel uppkommer inom garantitiden som du finner i punkt 1 åtar sig garantigivaren att kostnadsfritt leverera en ny vara. Garantigivaren står dock inte för eventuella kostnader för demontering av den gamla produkten samt installation av den nya produkten. Eventuellt efterarbete i samband med byte av produkten omfattas inte heller av denna garanti.
Om varan utgått vid reklamationstillfället har garantigivaren rätt att istället leverera en annan liknande vara.
3.
Den här garantien omfattar inte fabrikationsfel och/eller materialfel med termorutor. I det tillfälle gäller termorutefabrikantens garanti. Det hänvisas i det här tillfället till de visuella kvalitetsavvikelser för termorutor.
Den här garantien ger dig inte ytterligare rättigheter än dom som är beskrivna i pkt.2.
4.
Om du önskar att reklamera över fabrikationsfel och /eller materialfel, skall det ske senast 3 månader efter felet är konstaterat eller borde vara konstaterat. Reklamationen skall upprättas via våran hemsida.
5.
Den här garantien kan inte göras gällande om de åberopade fabrikationsfelen och/eller materialfelen är på grund av felaktig montering, användelse av expanderande skum, utebliven eller otillsträckligt underhåll eller felaktig användelse. När det gäller träfönster och trädörrar som är ytbehandlade från fabrikens sida, riktar vi uppmärksamheten specielt på underhållsvägledningen samt beskrivningen ”Förväntat utfall av industriellt ytbehandlade träelement” (Bilaga 14 i Fönsterindustrins tekniska bestämmelser)
6.
Garanti och reklamationsrätten omfattar inte: Vanligt efterarbete som justering av gångjärn och ramar, finpolering och små revor i träet, kåda från kvist, bubblor i färgen. Inträngning av vatten i botten halvytterdörrar och innåtgående ytterdörrar mellan dörram och tröskeln vid montering på utsatta ställen. Speciella regn och vindförhållanden är heller inte omfattat av reklamationsrätten och garantien
7.
Under nuvarande garanti kan du inte göra anspråk på tillverkningsfel och/eller materialfel som kommer på grund av omständigheter som inträffade efter att produkten levererats av garantigivaren.
Materialfel, som till exempel kan referea till felaktig förvaring, transport eller montering av mellanhand/entreprenör, kan inte göras gällande mot garantigivaren med hänvisning till denna garanti.
Garantiperioden för Yale Doorman är 2 år
Observera att produktgarantin endast gäller för tillverkningsfel och inte för defekter som uppstått till följd av exempelvis monteringsfel av dörr eller bristande efterlevnad. Skanvafönster AB eller Yale kan inte hållas ansvariga för eventuella förluster på grund av att Yale Doorman inte fungerar. Oavsett om det är direkta eller indirekta följdskador.
Skanvafönster testar dörren och handtagets funktioner innan den skickas från fabriken.
För inställning av användarkoder, nedladdning av appar och andra funktioner, se användarinstruktioner, filmer och annat material på https://yalehome.se/dk/. Skanvafönster AB kan inte hållas ansvarig för funktionaliteten hos tredjepartsappar och tillhandahåller inte support gällande tillhörande appar, inställningar, Wifi, Bluetooth, mjukvara eller annan support på Yale doorman.