Handelsvillkor

Våra villkor uppdateras löpande och gäller för alla köp hos Skanva Fönster AB.

 

Webbplatsen ägs och publiceras av:

 

Skanva Fönster AB
Org: 559356-8107
c/o Wistrand Advokatbyrå
Regeringsgatan 65
P.O. Box 7543
103 93 Stockholm
E-mail:info@skanvafönster.se
Tlf.  085 512 1234

Handelsvillkoren uppdaterades senast den 01.05.2022

OBS!

Vi kan endast erbjuda leverans till adresser i Sverige - inte andra länder.

Beställning

Varorna som du vill köpa på Skanvafonster.se kommer att läggas till i varukorgen när du klickar på knappen "Lägg i varukorg". Vill du se vad du har lagt i varukorgen samt priset på varorna kan du alltid klicka på varukorgen i det övre högra hörnet.

 

När du är klar med dina köp klickar du på "Kjöp nå", varefter du blir ombedd att ange din leveransadress. Det är också på denna sida som du måste acceptera våra villkor.
 

När ovanstående är klart klickar du dig vidare på sidan. Här kan du lägga till hur du vill motta beställningen och sedan slutföra betalningen. Det är möjligt att ångra köpet fram till denna modul, tills du genomför betalningen.

 

Salg till minderårige För att kunna handla på www.skanvafonster.se måste du ha fyllt 18 år.

 

OBS: Om ett pris är uppenbart felaktigt och du rimligen borde ha upptäckt detta, är vi inte skyldiga att leverera produkten i fråga till fel pris.


Bestil online Bestil online

Betalningsvillkor

Kortbetalning: Betalning för varor köpta på Skanva fönster sker med betalkort, vi tar emot Visa eller MasterCard. Vi tar inga avgifter på privata kort.

 

Klarna: Vill du betala med Klarna, kan du välja mellan "Betala senare" eller "Finansiering".
Betala senare - Du betalar först när du fått dina varor.
Finansiering - Dela upp köpet i delbetalningar i upp till 36 månader.

Om du vill läsa mer om vad Skanvafonster erbjuder för att Klarna betalningar Klicka här.

Villkoren för betalningsalternativen hittar du på följande länk, inklusive Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation Klicka här (Extern länk).

 

Banköverföring: Vill du betala med banköverföring betalas hela beloppet i förskott innan produktionsstart. När du beställer på vår hemsida får du en orderbekräftelse samt ett mail med betalningsinformation. Leveranstid beräknas utifrån tidpunkten för mottagande av betalning.

 

När betalningen är registrerad startas beställningen i vår produktion.

Obs: Vid banköverföring omfattas du inte av invändningsordningen.

Alla former av pengaöverföring till Skanva fönster via webbplatsen Skanvafonster.se sker via en säker krypterad anslutning. All information skickas krypterad. Detta kan ses i webbläsarens statusfält där en stängd låsikon visas.

Betalning med betal- eller kreditkort görs via Quickpay vilket gör att vårt betalningssystem uppfyller extremt stränga säkerhetskrav till exempel 3D–Secure. För betalningsmodulen anger du betalkortsinformation: Kortnummer, utgångsdatum och kontrollsiffror. Skanva fönster lagrar inte dina betalkortsuppgifter.

Om du under beställningens gång får ett nytt betalkort och därmed nya kortuppgifter, eller om det sker andra ändringar i dina kortuppgifter så att beloppet inte kan dras enligt de uppgifter som gällde vid beställningen, är du skyldig att meddela Skanva fönster omedelbart. Vid detta tillfälle är du skyldig att komma överens om hur du ska betala innan leverans av de beställda varorna.

Om det inte är möjligt att ta ut betalningen på kontot enligt de kortuppgifter du har lämnat i samband med din beställning, eller om du inte har betalat på annat sätt före leveranstiden, har Skanva fönster rätt att kräva att köpeavtalet slutförs ändå enligt överenskommelse.

Dessutom kommer Skanva fönster att kunna kräva ersättning för sin förlust som följer av din försummelse med betalningen.

 

Visa/Mastercard: Hela beloppet (100%) kan reserveras på ditt kort, beroende på avtalet mellan din kortutgivare och din bank, men vi drar inte beloppet förrän vi skickar varan.

 

Faktura gjord utan moms: Det går inte att få en faktura gjord utan moms då vi endast levererar i Sverige.

Betaling Betaling

Orderbekräftelse

När du har lagt din beställning kommer en orderbekräftelse att skickas till dig via e-post. Denna orderbekräftelse kommer att skickas till den e-postadress du angav när du gjorde din beställning.

 

Orderbekräftelsen innehåller

  • Köparens namn

  • Säljarens namn och adress

  • Registrering av de beställda varorna och deras pris i SEK inkl. MOMS

  • Bekräftelse på det totala belopp som ska betalas av köparen, med specificering av eventuella avgifter och fraktkostnader

  • Dokumentation på om betalningen skett med betalkort

  • Inköpsdatum (transaktionsdatum)

  • Förväntad leveranstid

  • Leveransadress i Sverige

  • Ordernummer

  • Transaktionsvaluta

  • Handelsvillkor för Skanva fönster

OrdrebekræftelseOrdrebekræftelse

Produktändringar och reservationer

Måtten som anges i webshopen anges alltid som produktens yttre rammått och återges som bredd x höjd. 

 

Skanva Fönster utvecklar kontinuerligt sina produkter. Därför förbehåller vi oss rätten att - när som helst och utan förvarning - ändra design och layout på våra produkter och att ändra materialval.

Beställda varor kommer alltid att levereras i enlighet med det som förhandsbokas vid beställningstillfället. Varor som beställs vid olika tidpunkter exporteras dock inte nödvändigtvis enligt samma direktiv och är därför inte nödvändigtvis identiska. 

Om du tidigare har beställt från oss och vill ha likhet mellan ordrarna, vänligen skicka ett e-postmeddelande till [email protected] innan slutdatumet går ut.

Produktændringer Produktændringer

Ångerrätt 24 timmar efter beställning

Önskar du att annullera din order inom 24 timmar, efter beställning, gör du det genom att svara på din e-post med orderbekräftelse. Du skriver att du önskar att annullera din order eller genom att fylla det skemat och skicka det till [email protected] inom 24 timmar efter beställning.

 

OBS: Har du betalat med Klarna går det inte att göra ändringar via webshoppen. Skicka i så fall ett e-postmeddelande till [email protected] till oss, med dina ändringar, inom 24 timmar efter beställning

 

Ingen ångerrätt efter 24 timer

Som privatperson (konsument) har du vanligtvis 14 dagars ångerrätt vid köp av varor online.

Skanva fönster uppmärksammar härmed Kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda varor, dvs. varor som du anpassat på något sätt, t.ex. med specialmått, färg, glas, spröjs, lås eller dylikt, dessa tillverkas speciellt för dig.

Hos Skanva fönster är alla produkter skräddarsydda utifrån köparens beställning med individuella behov och önskemål - och kan därmed inte ångras. Produkterna tillverkas således i enighet med de speciella mått och specifikationer som anges av köparen. Till förmån för köparen har Skanva fönster satt upp ett automatiskt och högteknologiskt beställningssystem och produktionssystem som säkerställer kortast möjliga leveranstid samt billigaste möjliga produktionsgång. 

Detta system säkerställer att produktionen av de beställda varorna startar automatiskt och direkt efter att du har lagt din beställning och betalningen är genomförd. Av ovanstående skäl accepterar köpare av varor hos Skanva fönster att ångerrätten är begränsad. Om du har ändringar i en beställning måste detta göras inom 24 timmar efter att din beställning har genomförts.Efter 24 timmar bliver status ändrat till ’skickat till fabrik´ och det är inte längre möjligt att göra ändringar på ordern.  

 

 

Ändring av order.

Din order kan ändras i våran självbetjäningsfunktion, i 24 timmar, efter beställningen är genomförd. Här kan du lägga till eller ta bort elementer. Det är dock inte möjligt att annullera din order i självbetjäningsfunktionen. Önskar du att ändra din order inom tidsfristen, kan du läsa mer om det i våran guide till 24 timmars ändringsfrist. Du vill motta en orderbekräftelse på den/de ändringar du gjort och när tidsfristen utlöpt, mottar du en uppdaterad orderbekräftelse på det du beställt.

Här efter är det inte möjligt för ytterligare ändringar. Eventuella, ytterligare ändringar kan man förhöra sig om, via [email protected] menkostar 1995 kr och kräver en godkännelse från oss.

 

Fortrydelsesret Fortrydelsesret

Priser

På Skanva fönster är alla priser angivna i SEK (svenska kronor) inklusive moms, men exklusive fraktkostnader. Först när du har gått vidare till varukorgen kommer du att kunna se priset inklusive frakt. Skanva fönster har alltid rätt att ändra sina priser utan förvarning. De priser som gäller för köparen är de priser som anges vid beställningstillfället. Priserna är dagspriser.

Alla avtal ingås på svenska när du handlar hos Skanva fönster. Du kan begära en kopia av din orderbekräftelse genom att logga in på vår hemsida eller genom att skicka en förfrågan till: [email protected]

Olika pristillägg

  • Tillägg för adressändring, när det är 2 veckor eller mindre före förväntad leveransvecka, är priset 700 kr för 1 pall. Vid tilfälle av fler pallar, är prisen 150 kr pr pall extra.

  • Vid senareläggning av leveransdagen efter avsändning tillkommer en avgift på 500 kr i hantering och en dagspris per dag för lagring på DSV lagerhotell. Kontakta [email protected] för mera info.

Priser Priser

Leverans

Varor köpta på skanvafonster.se skickas med vår transportör till den leveransadress som du angivit i orderbekräftelsen. OBS! Endast till trottoarkanten. Leverans sker vanligtvis på vardagar mellan kl 8.00 och 17.00. Vi rekommenderar att köparen är närvarande vid leveranstillfället.

 

Det är köparens ansvar att en fullastad lastbil av nödvändig storlek kan köra till angiven adress på leveransdagen. Vid tveksamhet, läs mer här. Om det inte går att köra hela vägen till leveransadressen och köparen inte accepterar avlastning så nära leveransadressen som möjligt returneras beställningen till terminalen. Returer sker på köparens bekostnad. Leveransen anses avslutad när köpt vara lossas vid kantstenen på leveransadressen eller utanför leveransadressen, oavsett om köparen är närvarande vid leveranstillfället eller ej. Beställningar levereras alltid till trottoarkanten. Detta för att undvika att skada köparens uppfart, då den normalt inte är byggd för tunga lastbilar. Transportören kan inte använda pallyftare upp över trottoarkanten, eftersom det finns risk för att godset välter och orsakar materiella skador.

 

Vid leverans i koloniträdgårdar/trädgårdsföreningar är det inte möjligt att leverera med kran/lastbil till adressen. Leverans med kranbil är ej möjlig. Leverans med lastbil är möjlig till närmaste parkering.

 

Vi levererar inte utomlands. Det är ingen garanti på produkter som är monterade utomlands.

LeveringLevering

Leveranstid

Leverans sker enligt överenskommelse med vad som anges i orderbekräftelsen. Alla Skanva fönsters produkter tillverkas specifikt för dig enligt de mått du har angett. Därför är leveranstiden alltid endast ungefärlig, men du kan normalt räkna med leverans inom 6-14 veckor.

Ungefär 3-4 dagar innan leverans får du mer information om leveranstiden.

Vid leveransförseningar kan du ha rätt att häva, t.ex. om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig.

Leveringstidspunkt betingelser Leveringstidspunkt betingelser

Leveranskostnad

Vid försändelser till fastlandet samt Gotland och Öland, baseras fraktprisen på leveransadressens postnummer.

 

Vid leverering till öar utan broförbindelse som inte inkluderas i ovanstående, sker leveransen till närmaste hamn och köparen står själv för leverering till slutlig adress.

 

Vid köp av elementer med en bredd eller höjd som är 2,35 m eller högre, levereras de med kranbil pga av problem med avlastning. Pris för det här kommer att framgå i inköpskorgen och leverans sker till trottoarkant/tomtgräns på stabilt underlag.

Betingelser leveringspriser Betingelser leveringspriser

Fraktskador, andra skador och leveransfel

Innan köparen skriver under på överlämnandet av paket ombeds köparen kontrollera produkterna för eventuella fraktskador vid leverans. Köparen uppmanas alltså att kontrollera om förpackningen är trasig eller om det finns något annat som tyder på skada. Slutligen ska du kontrollera att antalet beställda varor motsvarar det som levereras.


I händelse av skada, vänligen ta emot beställningen men var noga med att specificera de skadade varorna på fraktsedeln. Skapa sedan en reklamation på hemsidan inom skälig tid. Observera att vi rekommenderar att du tar emot beställningen trots skada. Det är mycket viktigt att du kommer ihåg punkten om att skriva under på fraktsedeln med anmärkningar om de skadade varorna, då det underlättar bevisbördan.


Observera att du måste vänta med att installera din nya vara/varor tills du har fått svar på din skadeanmälan.
Eventuella fel och skador som kan uppstå i efterhand rapporteras så snart som möjligt.

Betingelser fragtskader Betingelser fragtskader

Eventuella fel och skador vid leverans

Efter att beställningen har levererats till din adress, vänligen granska den noggrant för eventuella fel. Granska beställningen enligt din orderbekräftelse och kontrollera att allt som du beställt har levererats.

Skulle det mot förmodan uppstå fel eller om något saknas i din beställning, vänligen gör en reklamation om detta senast 8 dagar efter att din beställning har levererats.

Bilder på fel/defekter tas innan installation, annars kan du riskera att din reklamationsrätt påverkas. Observera att du måste vänta med att installera din nya vara/artiklar tills du har fått svar på reklamationsanmälan.

Fejl og mangler Fejl og mangler

Reklamation och Garanti

Konsumenter kan göra reklamationer i enlighet med gällande svensk lagstiftning om en produkt som köpts mot förväntningar är påverkad av ett fel eller defekt. Som köpare hos Skanvafönster.se har du därför minst 38 månaders reklamationsrätt. Vi erbjuder dock 10 års garanti på alla fönster och dörrar. Du kan läsa våra garantivillkor här.
Obs: Tyvärr kan vi inte sälja våra varor utomlands. Vår garanti täcker inte produkter som har monterats utomlands.

Att klagomålet är befogat är givetvis ett krav. Defekten får inte ha uppkommit till följd av felaktig användning eller felaktig installation av produkten eller annan skadeorsakande handling. Vänligen gör alla klagomål via vårt serviceformulär. Kom ihåg att bifoga bild-dokumentation på skadan.

Transportskador ska anmälas inom skälig tid efter det att konsumenten upptäckt eller borde ha upptäckt skadan. Detta för att kunna bevisa att det är fråga om transportskada och inte skador som uppstått i ditt handhavande.
Obs: Köparen måste vänta med att installera produkten tills han eller hon har fått svar på sitt klagomål.

Vid fel i vara ska du reklamera inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel.
Du kan skicka ditt reklamationsmeddelande till oss genom vårt serviceformulär som du hittar i sidfoten längst ned på sidan Skanvafönster.se

Skanvafönster har i samtliga fall rätt att avhjälpa skadan inom skälig tid, erbjuda ett avdrag på pris på produkten, byta eller ta tillbaka varan det omhandlar.
Om köpet hävs på varan det omhandlar, återbetala Skanva det betalat för varan utan onödigt dröjsmål och vi hämtar vi varan – kom ihåg att varan/varorna ska paketeras som du tagit emot dem.

 

Den visuella kvaliteten på fönster och dörrar bedöms från ett avstånd av 3 meter och aldrig i direkt solljus.

Notera vid inåtgående dörrar

När du ska välja öppningsriktning på din ytterdörr är det av stor vikt att kontrollera om dörren kan utsättas för extrema väderförhållanden, t.ex. om den måste ha en öppningsriktning där den utsätts för våldsamma förhållanden utan lä. Konstruktionsmässigt kan inte inåtgående dörrar skyddas till 100 % mot vatteninträngning vid extrema väderförhållanden som ösregn. För att säkerställa optimal tätning måste 3-punktslåset aktiveras. Det finns alltså ingen garanti mot vatteninträngning utifrån ovanstående förutsättningar.

Notera vid uppdelning inne i glaset bakom spröjsen

När det gäller fönster med pålimmade spröjs kan du i vissa fall uppleva att de är lösa och slår. Det kan komma av dörrar som stängs kraftigt, tryckvågor från lastbilar, tåg, godståg, skjutbanor m.m. Vi vill påpeka att dessa villkor inte är skäl för reklamation.

 

Viktigt för innerfönster/Glas väggar (Indvendigt New Yorker glasvägg)

Våra innefönster och fönsterväggar är designade för inomhusbruk och tål därför inte regn eller hög luftfuktighet. Om innerfönster skulle installeras utomhus så upphör garantin att gälla.

 

OBS angående Yale Doorman

Garantiperioden för Yale Doorman är 2 år

Observera att produktgarantin endast gäller för tillverkningsfel och inte för defekter som uppstått till följd av exempelvis monteringsfel av dörr eller bristande efterlevnad. Skanvafönster AB eller Yale kan inte hållas ansvariga för eventuella förluster på grund av att Yale Doorman inte fungerar. Oavsett om det är direkta eller indirekta följdskador.

Skanvafönster testar dörren och handtagets funktioner innan den skickas från fabriken.

För inställning av användarkoder, nedladdning av appar och andra funktioner, se användarinstruktioner, filmer och annat material på https://yalehome.se/dk/. Skanvafönster AB kan inte hållas ansvarig för funktionaliteten hos tredjepartsappar och tillhandahåller inte support gällande tillhörande appar, inställningar, Wifi, Bluetooth, mjukvara eller annan support på Yale doorman.

Reklamation og garanti Reklamation og garanti

Leveranstider

Vi försöker alltid hålla oss till förväntad leveranstid. Skulle det ändå uppstå oväntade omständigheter som leder till förseningar kommer vi att informera dig om detta så tidigt som möjligt. Förseningar kan dock uppstå ända fram till leveransdatum. Behöver du boka installationshjälp eller liknande är det därför bra att se till att tiden för detta är ombokningsbar. 

Det går att montera Skanva fönsters produkter på olika sätt och det finns flera faktorer som spelar roll när det kommer till att göra det korrekt. Bland annat spelar formen av just ditt hus och hur det är uppbyggt stor roll. Därför är våra installationsanvisningar endast en vägledning. För installationsanvisningar, läs mer här. 

Montering vinduer Montering vinduer

Information om överklagan

Om du som konsument vill lämna in ett klagomål gällande ditt köp, vänligen kontakta oss på [email protected].


Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du lämna in ett klagomål till:

 

Allmänna reklamationsnämnden 

Box 174

101 23 Stockholm

https://www.arn.se

 

Är du folkbokförd i ett annat EU land än sverige, kan du klaga till EU kommissionens klagomålsportal som ligger online här: http://ec.europa.eu/odr. Vid klagomål skall du ange våran e-post adress service@skanvafonster.se

Klagemuligheder Klagemuligheder

Behandling av personuppgifter / Personuppgiftspolicy

På Skanva fönster värnar vi om våra kunders integritet. Endast i begränsad omfattning används de personuppgifter (namn, adress, e-postadress och telefonnummer) som du uppger vid beställning. Det gäller endast i de fall där uppgiften är nödvändig för genomförandet och leveransen av köpet. Informationen lämnas inte vidare till tredje part.

Vi samarbetar även med en rad andra företag som lagrar och behandlar data. Företag behandlar information enbart för vår räkning och får inte använda den för sina egna syften.

Vi delar dina kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-postadress) med Google och Facebook för att bättre dokumentera effekten av vår marknadsföring.

Vi arbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan tillhandahålla din information med ett adekvat skydd.

Vår hantering av personuppgifter sker enligt gällande personuppgiftslagstiftning. I detta sammanhang är Skanva Group A/S personuppgiftsansvarig och databehandlare.

Alla servrar som används för att lagra personuppgifter som lämnas vid beställning är placerade säkert och centralt hos Skanva fönster eller hos våra IT-partners. Data för användning vid betalningsutförandet beror på Skanva fönsters betalningsleverantör, E-pay. Kunder på Skanva fönster har alltid rätt att få information om vilka personuppgifter vi har registrerat. Du kan också kräva att uppgifterna raderas när köpet har genomförts om dina uppgifter inte längre är nödvändiga i förhållande till det syfte vi samlat in dem för. Detta görs genom att kontakta Skanva fönster.

Personuppgifterna registreras hos Skanva fönster (Skanva Group A/S) och lagras i fem år, sedan raderas dem.

Detta gör det möjligt för dig som kund att kontakta oss om en beställning skulle misslyckas och försvinna. Vi kan återskapa den förlorade varukorgen genom att lägga datan under en användarprofil. När du kontaktar oss för att återställa en förlorad varukorg accepteras du därför att du är skapad som användare. Om användaren önskar bli raderad igen skickas ett mail till [email protected] från den e-postadress som ska raderas.

När personuppgifter samlas in via Skanvafonster.se garanterar vi att det alltid sker genom samtycke. Du blir alltså alltid informerad om vilken information som samlas in och varför.

Skanva fönsters direktör och anställda har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.

Kundinformation lagras inte krypterad.

Kundinformation överförs inte krypterad.

 

Marknadsföring
Vi delar dina kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer och e-postadress) med Google och Facebook för att bättre dokumentera effekten av vår marknadsföring.


Användarrecensioner och kundinformation

På skanvafonster.se förbehåller vi oss rätten att dela vidare information om namn och e-post till företag som genomför nöjdhetsundersökningar och recensioner, i detta fall Trustpilot. Dessa företag kan å våra vägnar, skicka en inbjudan till att betygsätta oss på deras webbplats. Syftet är att du som kund kan dela din recension av oss med andra konsumenter samt att vi kan förbättra vår service och våra produkter. Eftersom detta är en del av handelsvillkoren använder vi “uppfyllelse av kontrakt/avtal”, jfr artikel 6.1 e dataskyddsförordningen. 1 b.
Du är inte skyldig att göra en recension, men om du väljer att göra det kommer Trustpilot att vara dataansvarig för den information som lämnas.


När personuppgifter samlas in via Skanvafonster.se garanterar vi att det alltid sker genom uttryckligt samtycke. Du ska alltså alltid bli informerad i förhand om vilken information som samlas in och varför.

Skanva fönsters direktör och anställda har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.

Kundinformation lagras inte krypterad. Kundinformation överförs inte krypterad.


Dataansvarig på skanvafonster.se är Thomas Lunde.

Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.


Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att överklaga. I vissa fall har vi en skyldighet att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan t.ex. vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket vi skulle använda dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Vänligen kontakta oss då på: [email protected]

Personoplysninger Personoplysninger